Generace YouTuberů a selfies

18.03.2021

Celý článek i s videem najdete zde. Otázky k tématu najdete na konci textu.

Co je to selfie

Selfie je typ fotografického autoportrétu pořízeného "z ruky" nebo přes zrcadlo pomocí fotoaparátu či chytrého telefonu. Z velké většiny je pořizován za účelem publikování na sociálních sítích, nejčastěji na Facebooku, Twitteru, Instagramu, Pinterestu nebo Snapchatu.

Z historie "selfíček"

Zdálo by se, že se jedná o "vynález" dnešní doby, ale pravda je taková, že první zdokumentované snímky tohoto typu byly pořízeny již kolem roku 1900. Mezi nimi je i snímek přes zrcadlo, který pořídila ruská vévodkyně Anastázie Nikolajevna ve svých 13 letech. Fotografovala se tehdy pro svého přítele, jemuž k fotografii napsala: "Zachytila jsem tento snímek, dívaje se do zrcadla. Bylo to velice těžké, mé ruce se třásly."
Selfies nabývaly na popularitě zejména s nárůstem oblíbenosti Facebooku a s příchodem nových dostupných zařízení, zvláště pak chytrých telefonů s kvalitním fotoaparátem a možností otáčení snímání. Půvab selfies vychází z jednoduchosti jejich pořízení a sdílení i snadné kontroly nad vlastní prezentací na Internetu. Publikováním takové fotky autor většinou chce vyvolat pochvalné reakce v okruhu svých příznivců v síti.
Nárůst obliby selfies začal být markantní už po roce 2000. V roce 2012 magazín Time zaznamenal, že se selfie objevuje mezi 10 nejpoužívanějšími výrazy toho roku. Podle ankety výrobce mobilních telefonů a fotoaparátů Samsung z roku 2013 bylo 30 % všech snímků pořízených lidmi ve věkovém rozpětí 18-24 let právě typu selfie.
Zpočátku byly selfies oblíbené zejména mezi mladými lidmi, ale postupně se tento fenomén rozšířil i mezi dospělé, mnohdy i kulturně a společensky aktivní. Mezi osobnosti, které uveřejnili selfie se zařadil dokonce i papež František.

Nejpopulárnější selfie

Z podstaty selfie vychází, že na snímku je vždy zachycen autor a cokoliv či kdokoliv s ním. S touto myšlenkou vznikla jedna z nejznámějších a nejsdílenějších skupinových selfie vůbec. Na předávání Oscarů za rok 2013 jej pořídila moderátorka Ellen DeGeneres a kromě sebe na něj zachytila část publika, nejpopulárnějších hollywoodských hvězd včetně Meryl Streep, Kevina Spacey, Julie Roberts, Jennifer Lawrenc, Brada Pitta a mnoha dalších. Tento snímek retweetovalo přes 2 miliony lidí a během pár minut způsobil kolaps systému.

Nebývalý úspěch youtuberů

Kromě fotografií lidé často a rádi na Internet umísťují nejrůznější vlastní videa, jimiž chtějí vzbudit zájem ostatních. Nejčastěji to bývají videa vtipná a zábavná, roztomilá, nebo naopak extrémní a bizarní. Fantazii se meze nekladou. Hlavní je upoutat pozornost dalších uživatelů Internetu. Pokud totiž zaujmete dostatečně velké publikum (třeba více než milion diváků), můžete na videu slušně vydělat.
Nejčastěji autoři svá videa umísťují na server Vimeo nebo YouTube - odtud také pochází obecný název youtubeři.


Není youtuber jako youtuber

V zásadě se youtubeři mohou rozdělit do skupin podle toho, jaký obsah generují:

  • Video bloggeři, nebo také vloggeři, vytváří a publikují videa na různá témata. Nové příspěvky přidávají v pravidelném režimu, a tak udržují souvislou komunikaci se svým publikem. Nejčastěji glosují nebo parodují různé aktuální události nebo se soustavně věnují tématu, které je jim blízké.
  • Let´s playeři komunikují ve skupině hráčů počítačových her. Hry různě komentují, opatřují poznámkami nebo vyzývají k hraní těch jimi zvolených.
  • Zejména mezi mladými ženami je rozšířená obliba Beauty youtuberek, které natáčí videonávody a tipy na témata kosmetických úprav a přípravků, líčení, cvičení nebo módních doporučení.

Hranice dobrého vkusu

Ne každý je však nadaný a ne každý má druhým skutečně co říci. Je jistě pěkné mít úspěch a oblibu mezi svými vrstevníky nebo mezi lidmi podobných zájmů. Člověk by se ale neměl snažit na Internetu publikovat za každou cenu. Ve snaze zaujmout můžete snadno překročit pomyslnou hranici dobrého vkusu a je dobré si vždycky pamatovat, že co už jednou na Internetu je, velice těžko se z něj dostává pryč. Než tedy něco publikujete, zkuste si představit sami sebe za pět, deset, dvacet let. Stále vám bude dělat radost, když si vás s fotografií nebo videem někdo druhý spojí?

(Zdroj: https://www.jaknainternet.cz/page/2542/generace-youtuberu-a-selfies/)


Otázky:

1. Kdo z vás ještě nikdy nevyfotil žádné "selfie"?

2. Jak byste charakterizovali selfie někomu, kdo tento pojem nezná?

3. Kde nejčastěji autoři selfies své fotky umísťují a proč? 

4. Věděli byste, kdy a proč stoupla obliba tohoto typu fotografování? 

5. Víte, kdo to jsou tzv. "youtubeři"? Znáte nějakého českého youtubera? 

6. Vysvětlete pojem virální video a popište, kde a jak se virální videa šíří 

7. Proč autoři těchto videí chtějí, aby jejich příspěvky vidělo co nejvíce lidí? 

8. Vysvětlete, jak s fenoménem virálních videí může souviset kyberšikana. 

9. Co můžete udělat, najdete-li na Internetu video, na kterém je někomu fyzicky nebo psychicky ubližováno, nebo zveřejněním ponižuje toho, kdo je na videu zachycen?

10. Jaká rizika s sebou nese publikace soukromých fotek a videí? 


Top 100 YouTuberů současnosti si můžete prohlédnout zde

Rozhovor s Kovym o tom, jak se stát úspěšným YouTuberem najdete zde

Návod na nejlepší selfie k přečtení zde.


Mgr. Monika Cieślik
Všechna práva vyhrazena 2020
Vytvořeno službou Webnode
Vytvořte si webové stránky zdarma! Tento web je vytvořený pomocí Webnode. Vytvořte si vlastní stránky zdarma ještě dnes! Vytvořit stránky